Sankt Lars gravplats

Shakira och jag gick upp mot Flackarp idag för att checka läget och utforska marker vi tidigare inte besökt i vårt område. Vi gick upp mot en fin mölla och fick se en sån informationsskylt som var ganska blekt. Vi gick fram till den för att läsa och jag bir helt paff när jag ser att det är St Lars begravningsplats. Jag har läst lite om den tidigare men visste inte alls att det låg där.

Vi går in på platsen och ser stålpinnarna som jag tidigare bara sett på bild. Jag börjat ta lite bilder men ser sen till min förvåning att där är ännu fler pinnar, trodde absolut inte att där va så många! Men det var sjukt mäktigt!

Sankt Lars sjukhus
hette före 1931 Lunds hospital och var ett mentalsjukhus på Sankt Lars-området i Lund.
Utdrag från Wiki:
"Utanför området, strax intill Flackarps mölla, finns fortfarande den gravplats där hospitalets patienter begravdes. Från början begravdes mentalsjukhusets patienter på en kyrkogård inne i Lund, men då folk inte ville ha mentalpatienter på sin kyrkogård invigdes sjukhusets egen gravplats 1895[1]. Gravplatsen består av runt 200 anonyma, numrerade stålpinnar och enbart ett fåtal gravstenar med namn. Den sista patienten begravdes här 1951. Därefter har begravningsplatsen i perioder varit dåligt skött och många av gravpinnarna har försvunnit."

Bilder som jag tog:
Sankt lars begravningsplatsSankt lars begravningsplats

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fruktansvärt att passienterna inte namnges på sina grav"pinnar"!! Precis som om de inte är värda lika mycket.. Folk är inte kloka!



Beklagar sorgen för morfar..

2011-02-23 @ 11:12:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback